• ראשי
  • איטליה

מיומנו של מדריך – פוליה והקסם שלה/ אמיר הירוש

01989039e6ad2f4327c0d4dc422cf5d1149170e11daaa
כש״אשת״ הודיעו לי בתחילת השנה על פתיחת הטיסות הישירות לבארי, בירת חבל פוליה שבדרום איטליה, אחזה בי התרגשות מידית! מדובר בחבל ארץ בתולי למדי שרק בחמש השנים האחרונות עלה על מפת התיירות העולמית. כמי שעובד כמדריך לאיטליה במהלך השנה וכטבח במסעדה איטלקית בארץ בין הטיולים, ציפיתי לחוויה מעוררת חושים, ואני שמח לבשר לכם שלא התאכזבתי.

למידע נוסף על אמיר הירוש >>

כשהתחלתי ללמוד את המסלול, התעמקתי במיוחד בתחום הקולינרי שמסקרן אותי בכל טיול אליו אני יוצא, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר באיטליה. חשוב לדעת שהמטבח של דרום איטליה שונה מאוד מזה של הצפון. מדובר במטבח פשוט, לא מתחכם וטרי, הנשען רובו ככולו על התוצרת המקומית המשובחת –  שמן זית, ירקות, פסטה והרבה דגים! לפוליה רצועת חוף ארוכה ובה ערי נמל עתיקות ובהתאם לכך גם דגה מפותחת. בדרום איטליה תוכלו לבקר במסעדה דגים – ״פשה״ באיטלקית, ואל תתפלאו אם קלמארי או שרימפס ינחתו לכם בצלחת. מבחינתם כל מה שיוצא מהים נחשב דגים.

20150308081535 (2)
ב״אשת״ יודעים כמובן על משיכתי לקולינריה ועל כך שהיא מהווה מרכיב חשוב בכל טיול שאני מוציא ולכן כשנוצר שיתוף הפעולה עם ערוץ האוכל פנו אלי ללוות את ההפקה של ״מתכון לחופשה״ עם שאול בן אדרת (שף ״התרנגול הכחול״, ״קימל״, ״מיסטר אנד מיסיס לי״) ומשה בראל (״פסטה דה לה קאזה״). לצורך כך, פתחתי בתחקיר תוכן מקיף – במהלך שבועיים בהם הדרכתי קבוצות בפוליה (קצת לפני צילומי התכנית), ניצלתי כל רגע פנוי להכנת השטח לצוות הצילום.

נפגשתי עם שפים, דייגים, בעלי מאפיות וכמובן איך אפשר בלי מאמות איטלקיות אמתיות שהעמיקו את היכרותי עם האנשים של חבל הארץ הקסום הזה, ועם המטבח הנפלא שלהם. כולם ללא יוצא מן הכלל היו מסבירי פנים, חמים וחביבים. בדרום נהוג לנשק לשלום גם זרים בפגישה ראשונה והיו לי לא מעט כאלו, עשו את החישוב. המקומיים פתחו בפניי את ביתם בליווי שתייה ואוכל לרוב, כך שהצילומים עוד לא החלו וכבר עליתי במשקל מנחת.

shutterstock_180106046
אחרי כל פעילות השטח, ההכנה והתיאומים הגעתי לשדה לקבל את צוות ההפקה – שאול ואורית, משה ומיכל, דנית תומר ורון. אנשים מקסימים שקיבלו אותי למשפחה הזו שלהם באהבה ויחד יצאנו למסע יוצא דופן. עברנו שבעה ימים מופלאים, מלאי חוויות וכמות אוכל בלתי נתפסת. בכל יום ובכל מקום שטיילנו ניסיתי להעביר להם עוד טיפה מה״קסם״ של פוליה וביום החמישי לצילומים זה פשוט קרה – זה היה היום בו ביקרנו בבירת עמק הטרולים – אלברובלו (Alberobello).  באותו יום הכל נעשה ברור לאנשי הצוות וגם הם נשבו סופית ב״קסם״.

אלברובלו הינה עיר שהוכרזה על ידי אונסק״ו כעיר לשימור בשל ריכוז בתי הטרולים שבה. אלו בתים שנבנו במקור להתחמקות מתשלום מיסים על ידי פירוק הגג – פעם אם לא היה גג, לא היו משלמים מיסים. היום הבתים הללו מהווים אטרקציה מרכזית בחבל פוליה והם משכנים בתוכם מסעדות, חנויות ובוטיקים לכל טוב מתוצרת האזור. בכל חנות תוכלו גם לעלות לתצפית פנורמית מעל הגגות – מומלץ בחום!

shutterstock_183598082
באותו יום חמישי של השבוע הגענו בבוקר גשום לאלברובלו. נהג המיניבוס שלנו לא הורשה להיכנס לעיר עם הרכב היות והעירייה מטילה הגבלים. לא עזרו שיחות והסברים שאנחנו צוות צילום עם ציוד כבד, נאלצנו לתת לרגליים לעבוד והלכנו לעבר חנות המשרוקיות המפורסמת לפגישה עם מריה, בעלת החנות. בעזרת משרוקיות אלו נהגו בעבר להתריע מפני בואו של גובה המיסים לעיר. כיום משמשות המשרוקיות לקריאת אהבה.

התעכבנו מעט מחוץ לחנות לצילומי רקע, אך בשביל מריה זו הייתה האות להתחיל במלאכת האירוח. ברגע שקלטה אותנו בזווית עינה, היא רצה החוצה לברך את כולנו לשלום – כמובן שהתעופפו להן אינספור נשיקות באוויר, כיאה למסורת. קבלת הפנים הייתה פשוט מדהימה. התחלנו כמעט מיד לצלם בעוד בתה דיאנה מארחת אותנו בביתה הצמוד לחנות שגם הוא בית טרול. דיאנה הגישה לנו קפה איטלקי נהדר ועוגיות מקומיות בשם ״טראלי״ (עוגיות יבשות עם שמן זית, ה״עבאדי״ של דרום איטליה) יחד עם כל  בני המשפחה. קשה היה שלא להתפעל מהעיצוב הפנימי של הבית תוך ניצול כל פינה ושטח לשימוש המשפחה וכך גם בחנות המשרוקיות של מריה, בשניהם שולבו גלריות אליהן עולים בסולם בכדי להפיק את המרב מכל החלל הקיים.

mashrokit
לאחר שצילמנו את מריה בחנות, מסבירה לשאול ומשה בפירוט על כל משרוקית, היא התעקשה לעבור בין כל אנשי הצוות ולבחור יחד משרוקית מתנה עבור כל אחד ואחת. דיאנה, שליוותה אותנו לכל אורך הזמן לא חיכתה יותר מדי ולשמע ה״קאט״ של הבימאי הזמינה את כולנו להיכנס שוב לביתה והפעם לפסטה – מה שגרר קריאת ״אקשן״ נוספת מצד הבימאי, כי אין מצב שלא לצלם את ההתרחשות האותנטית סביב המטבח.  הפסטה עצמה הייתה פשוטה אך חלומית – ירקות טריים והרבה שמן זית. וכשאני אומר הרבה אני מדבר על מתקן ובו ברז המכיל כמה ליטרים נכבדים של שמן זית אלוהי, מתוצרת מקומית כמובן, שעומד על השיש כדרך קבע.

לאחר מנוחה קצרה (בכל זאת אכלנו לא מעט), התחלנו לאסוף את הציוד לקראת תזוזה. דיאנה ניגשה אליי ושאלה אותי איך אנחנו נוסעים משם – סיפרתי לה שהמיניבוס חונה מחוץ לעיר היות ולא קיבלנו אישור כניסה ועלינו לחזור אליו עם הציוד. לא סיימתי את המשפט ודיאנה ציוותה עליי להתקשר לנהג המיניבוס ולקחה את הטלפון מידיי. לאחר חמש דקות של שיחה באיטלקית קולנית היא יצאה מפתח הבית, נכנסה לרכב ונעלמה.

עמדנו כל הצוות, מנסים להבין מה קורה, תוך שאנחנו אורזים את הציוד וכרבע שעה מאוחר יותר מופיע במעלה הרחוב הקטן והציורי (שמותאם במקרה הטוב לפיאט 500, לא יותר) המיניבוס שלנו ולצד הנהג יושבת דיאנה. הם התקרבו באטיות ועצרו בפתח הבית בכדי שנוכל להעמיס את הציוד. עמדנו שם, קבוצה של ישראלים פעורי פה ומוקירי תודה. פשוט לא ידענו מה לומר מכיוון שציוד טלוויזיה הוא כבד, לכן קשה לסחוב אותו ובטח שלא למרחק גדול. העמסנו את הציוד ויצאנו לדרך כשדיאנה מתעקשת ללוות אותנו עד היציאה מהעיר, בכדי למנוע כל בעיה.

אחרי כל האירוח החם, האוכל, השתייה, המתנות ותשומת הלב, דיאנה עוד דאגה שלא נעבוד קשה מדי ו״עקפה״ את כל מנגנוני העירייה בשביל להכניס את הנהג שלנו לעיר. עכשיו זה היה ברור לכל הצוות – זהו ״הקסם״ של פוליה, זה שלא הפסקתי לדבר עליו – בראש ובראשונה האנשים!  קשה להרגיש זרים בפוליה, לאן שלא תגיעו תתקבלו בזרועות פתוחות, בחום, בחביבות ובנדיבות כאילו הייתם בן משפחה אובד השב אל ביתו.

אני לא אגזים אם אומר שלכולנו היה קשה להיפרד מדיאנה ואמה – התחבקנו ארוכות (ושוב כמובן התעופפו להן נשיקות) והבטחתי להן לשמור על קשר בהמשך ולהביא להן עותק של הפרק בכיכובן. מבחינתי זו רק עוד סיבה אחת מיני רבות לחזור לבקר בפוליה, לא?