טיפים לטיול בפיליפינים / שמעון מגימי

למזרח הרחוק, המסקרן והקסום הגענו לראשונה לפני כמה שנים. תחילה טיילנו בתאילנד ולאחר מכן טיילנו בסין, בהודו וסופית נכבשנו בקסם המזרח. התרבות העשירה, השונה והצבעונית של האזור הותירה בנו רצון עז לחזור ולטייל במזרח הרחוק. טיילנו בלא מעט יעדים בעולם, על הפיליפינים כיעד טיול לא חשבנו, עד שעלה הרעיון. נסענו, שטנו, צללנו, רכבנו על חמורים וכתבנו את החוויות המדהימות שעברנו שם – לפניכם המזכרות המרגשות.

phili
ההתארגנות לחופשה עצמאית לפיליפינים היתה מורכבת, ובאיזה שהוא שלב החלטנו לוותר, עד שראינו שיוצא טיול מאורגן שהוא כולל, מקיף ומשלב בתוכו את הצפון ואת מנילה – הלכנו על זה.

הטיול היה 12 ימים, וזה היה אחד הטיולים הכי יפים שהיינו בהם. הגענו לצפון, לאזור בנאווי עם טרסות האורז עוצרות הנשימה, שם הזמן עצר מלכת ונשאר איפה שהוא בימי הביניים. לרגע היה נדמה שחזרנו בזמן 300 שנה! טרסות האורז שקיימות כבר למעלה מ-2,000 שנה, חצובות בהר בשיטות של פעם, בידיים, בכלים פרימיטיביים והכל עם הנדסת מערכת השקיה עם "טכנולוגיה" בת אלפי שנים. זהו מראה בלתי נתפס, משהו שלא רואים באף מקום. המחשבה על הקמת שדות אורז חצובים כאגמים קטנים בהרים גבוהים ולא על הקרקע כמקובל בשדות אורז, הוא מחזה מרהיב, ובצדק, הן נחשבות לפלא השמיני של העולם.

Rice terraces-philippines

שהינו באיזור 4 ימים מלאים, סיירנו רגלית בין טרסות האורז, ראינו מראות ציוריים עוצרי נשימה ולא הפסקנו להתפעל. העיניים לא שבעו מהמראה הנשקף ורצינו לגמוע עוד ועוד. לראות תאו רתום למחרשה, חורש את שדות האורז ולצידו פיליפיני ובני משפחתו צרובים מחום השמש, זוהי סיטואציה שראינו עד היום רק בתמונות, ופה התמונה היא בתנועה. כל שנותר הוא להביט על אורח חיים הכה רחוק מאתנו, ולנצור את הרגע.

במהלך הטיול נפגשנו עם המקומיים – אנשי שבט האיפוגאו המנהלים אורח חיים מסורתי. התחככנו בתרבות המרתקת, טעמנו פירות חדשים והתמלאנו ריגושים. בכל ימי הטיול בצפון נסענו ברכב מקומי, הג'יפני, שהפך לסמל של הפיליפינים – זוהי חוויה משגעת! החיבור המיוחד והחיובי שנוצר בין חברי הקבוצה בתוך הג'יפני תרם רבות לקבוצה ולגיבושה, דבר שהפך את הטיול למהנה יותר.

אחרי כמה ימים מלאים בפעילות בצפון השקט עם הטבע הפראי, הגענו אל מנילה בירת הפיליפינים. מנילה תוססת, צפופה ושוקקת חיים! איזה אנרגיות ואיזה קצב מטורף יש לעיר הזו. שילוב של עיר מודרנית לצד עוני, אבל את כולם תמצאו עם שמחת חיים בעיניים. את זה, אפשר לפגוש אך ורק במזרח – אולי גם בדרום אמריקה. מנילה היא עיר שהכול קורה בה בבת אחת מול העיניים: שאון המכוניות והאנשים, רוכלים ברחובות, חיי לילה, קניות באיזור מקאטי (Makati) המפואר, או בילוי על כוס בירת סאן מיגל  (San Miguel)הצוננת והזולה.

manila

מנילה היוותה נקודת מוצא לטיולים נוספים. העיר צפופה וסואנת שממנה יוצאים באמצעות נסיעה קצרה וחווייתית, בה יושבים באוטובוס ומשקיפים החוצה מהחלון. הגענו אל מפלי פגסנחאן (Pagsanjan), זה היה יום כייפי באופן בלתי רגיל שכלל שייט בסירת קנו, בתוך מפלים שוצפי מים במסלול אתגרי. שני פיליפינים מקומיים משיטים את הקנו, דוחפים, מרימים בין סלעים ועושים זאת ביד אומן עם ניסיון רב שנים. כל שנותר לנו הוא ליהנות מחוויה בלתי רגילה!

pagsanjan river to the falls in laguna luzon philippines

למחרת נסענו לאגם טאל (Taal), פלא טבע בפני עצמו: אגם מים בלוע הר געש! על דבר כזה מעודי לא שמעתי, ורק רציתי להגיע אל פסגת הר הגעש בכדי לראות זאת במו עייני. ההגעה לראש הר הגעש היא באמצעות חמורים. כן! רכבנו כחצי שעה על חמורים אל פסגת ההר וכל הדרך למעלה שומעים את הקולות הצוהלים של התיירים, הנהנים מהרכיבה האתגרית. כשהגענו אל פסגת ההר, שתינו משקה קר להרוות את הצימאון מהצחוק המתגלגל ונדהמנו מהפלא שנשקף לנגד עינינו: הר געש פעיל ובתוכו אגם מים מהביל.

Taal lake and volcano, in the Philippines

למחרת נסענו לנוח ולהתרגע באחד מאיי הנופש של הפיליפינים: פוארטו גאלרה (Puerto Galera) – ואיזה כיף זה היה. אי אמתי של מנוחה, נופש, אוכל טוב, עיסויים מעולים ומלון נהדר. חיי לילה מיוחדים: מסעדות על החוף המלאות בתיירים ובמקומיים, הופעות מוסיקליות של אמנים בכל סגנון שרק תרצו ועם שואו מדהים. לא יכולנו ללכת לישון מרוב שהלילה באי היה צעיר. הים היה פרוש לפנינו, גם המזכרות והפנינים. לא יאמן איזה יופי יש בפנינים אמיתיות. בכל גודל, צורה וצבע, מחרוזות הפנינים הם שם דבר באיים הפיליפינים, ובצדק. מחירם הזול מאוד לצד איכות הפנינה היא המתנה האולטימטיבית לכל אישה.

Blue sky and clear water. The White Beach, Puerta Galera, Philippines.

את שלושת הימים באי העברנו בהנאה גדולה. לצד הבילוי על חוף הים ובמסעדות המקומיות, יצאנו אל שיט וצללנו בשמורת אלמוגים וצדפות ענק, שאפשר לראות רק שם. זה היה מראה בלתי רגיל לצפות באלמוגים ובצדפות בגודל של לפחות מטר. גם הצלילה עצמה היא מיוחדת במינה. שטנו בסירה קטנה עם מדריך מקומי, ובהגיענו אל איזור האלמוגים והצדפות קיבלנו שנורקל, וירדנו אל המים. בסירה הקטנה יש מוטות אחיזה המחוברים אליה, המדריך המקומי שט ואנו אחזנו במוטות, וזכינו לראות את אחד המראות המיוחדים בים.

usy sea scape-philippines

למחרת, טיילנו אל כפר ילידים מקומי שתושביו קולעים מקש וענפים דברים יפהפיים, באיכות וברמה גבוהה עם עיטורים יחודיים לכל משפחה. כדאי לקנות מהם ולתת מתנה כשחוזרים ארצה.

את הלילה האחרון בילינו במנילה. חזרנו אליה, מלאי התרגשות וחוויות, עם טעם של עוד. הפיליפינים? אין ספק שאנחנו חוזרים.